En kommentar som berörde

Jag hoppas att det är okej att jag skriver om din kommentar, "ätstörd människa". Jag kunde inte svara dig personligen eftersom du inte berättade din mejladress eller hade en egen blogg. Men även om jag kontaktat dig tror jag faktiskt att jag velat ta upp vad du skrev endå. Såhär löd kommentaren:

Hallå! Haft ditt problem, delvis har. I somras vägde jag mer än någonsin, 67 kg(jag är också 165 lång). Jag tittade mig i spegeln, jag var ful och jag var äcklig och jag var tjock fet och fläskig. Jag gick inte utanför dörren. Var hemma och åt frysta kladdkakor och oboyblandningar. Efteråt så förbannade jag mig på allt och alla. Det jag vill komma till är nr 1, jag har aldrig tyckt någon som legat under eller kring övervikt varit äcklig och har människan varit ful så har det inte berott på vikten. Nr 2, jag gick ned i vikt såg att din målvikt var 52, vilket är precis vad jag väger idag. Men jag gick inte ned av att äta 200 kcal om dagen, under 1000 kcal är svält och jag höll mig precis till tusen. vilket är till varje mål (frukost, lunch & middag) ca 300 kcal och två frukter/grönsaker utöver. Minskar suget till hetsätande och du förlorar inte ämnesomsättningen, hår eller naglar. Gick ned 1-2 kg i veckan. Det är inte extra gröt och banan som gör att man inte går ned, det är hetsätandet!! Och nr 3, jag väger mindre men är inte lycklig och jag känner mig inte snygg och jag har fortfarande inte killar som står på kö till att vilja ha mig. Jag är inte nöjd med 52, jag vill ju ned i vikt, alltid bara lite. Det slutar inte bara för att man når sin målvikt eller "väger som man gjorde förut". Bara för att tjock verkar vara olycklig så är inte smal lycklig. Jaja mitt råd lyder iaf: ät "lite mer" och du kommer i slutändan ha ätit "lite mindre". Min äckelkänsla kom oftast från att jag dagen innnan rensat halva kylskåpet. Hoppas du tar dig ur det, det finns annars hjälp, kuratorer, ätstörningsenheter, sjuksköterskor osv. Jag har testat på alltihopa, inget gjorde mig frisk men absolut friskare!. Puss

 

Jag blir glad av att du bryr dig, verkligen. Det betyder mycket. Men det är extremt svårt att äta "hälsosamt", när jag får känslan av att jag måste ta tag i det här (min vikt, min kropp, mitt utseende..) så vill jag ta i. Då jag tar i äter jag så lite som jag bara kan. Det är antagligen inte rätt sett överhuvudtaget. Det är det som får mig att hetsäta, precis som du sa. Men om jag skulle ätit mer normala portioner så hade det inte kännts som det hjälpte. För mig är tecken av hunger och svaghet ett tecken på att jag är på rätt väg. Jag är medveten om hur sjukt där där låter, och att det antagligen är ett tecken på att allt inte står riktigt rätt till. Men idag prioriterar jag vikten mer än hälsan.
Att du gick ner 1-2 kg i veckan är jätte bra! Men jag tror inte att det hade gått för mig, enligt olika fakta på nätet går man oftast bara ner ett halvt kilo i veckan om man äter "rätt" och motionerar. Ett halvt kilo är ingenting, så mycket kan min vikt ändras efter jag gått på toa (haha, inte för någon ville veta det..)
Jag har en bekant som ligger inlagd för anorexi just nu, hon har legat på sjukhus sen slutet av september. det är ett halv år. Så långt vill jag aldrig gå, och jag är därför glad för att du tog dig tid att skriva till mig. Jag ska försöka göra detta på ett hälsosammare sett, äta riktig mat så jag inte får för mig att hetsäta. Det tror jag alla som bantar (eller svälter sig sälva) kan tänka på, att ett extra äplle eller en skål gröt INTE gör dig tjockare. Du blir tjockare då du vräker i dig ett choklad, en chipspåse eller, som jag har gjort ett antalgånger, flera paket fil med flingor. Då man väl börjar hetsäta tänker man inte på mättnadskänslan längre, inte jag allafall. Jag kan trycka i mig mängder inte ens min pappa skulle få ner. Därför är det bättre med en extra bit broccoli till maten eller ett grovt knäckbröd till soppan, i slutändan får du i dig mindre kalorier plus att du har ork till att ta i hårdare på träningspasset, eller köra ett längre träningspass!
Så från och med nu, ska jag försöka, att vara lite hälsosammare. Men jag kan lova redan nu att jag angtagligen kommer äta färre kalorier än alla experter rekomenderar. Men sånna är vi, vi svälter oss själva, och av någon anledning tycker vi om det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0